Blog Educativo.pl Menu

Link:

Październikowe wyniki fragmentacji

w kategoriiAndroid, iOS przez Educativo
Skomentuj

Co roku jesień przynosi kolejne wersje systemów mobilnych. iOS 9 jest już dostępny na rynku od 3 tygodni, Android 6.0 dopiero od 3 dni. Sprawdzimy, jakie wyniki przez ten rok udało się osiągnąć ich poprzednikom. Czy nowym będzie trudniej?


Android

Październikowe wyniki fragmentacji Google opublikował w dniu premiery Androida 6.0. Nowej wersji nie będzie łatwo wejść na rosnący stale rynek urządzeń pod znakiem zielonego robota. Jego poprzednik, Android 5.x Lollipop pojawił się w zestawieniu (przekraczając barierę 0,1%) dopiero po 3 miesiącach! Po roku od premiery ma zaledwie 23,5%.  Dwuletni 4.4 KitKat jest nadal w posiadaniu największej części rynku – 38,9%, a już trzyletnia, ale chyba najbardziej lubiana wersja, czyli Jelly Bean to ciągle aż 30,2%.

Przez ostatni miesiąc 2 leciwe wersje 2.x, czyli Froyo i Gingerbread, straciły zaledwie 0,3%. Dokładnie tyle samo stracił Ice Cream Sandwich, którego można określić jako fazę pośrednią między starymi i nowymi rozwiązaniami systemowymi. Prawdopodobnie zniknie on z rynku szybciej niż Gingerbread.

Patrząc jednak na wyniki Androida w sposób bardziej ogólny, to widzimy, że nowe wersje nie zmniejszają fragmentacji, ale znów ją powiększają. Gdy premierę miał KitKat liczył się tak naprawdę tylko Jelly Bean, rok później obie wersje dzieliły się rynkiem niemal po połowie, a obecnie jest to już swoisty trójpodział władzy. Można więc domniemywać, że bez żadnej rewolucyjnej zmiany w dystrybucji nowych wersji systemu, fragmentacja w tak znaczącej skali nigdy nie zniknie.

Wykres pochodzi z serwisu developer.android.com

Jeżeli chcesz się nauczyć programować aplikacje na najpopularniejszą wersję systemu Android, to musisz koniecznie sprawdzić kurs Android Studio od podstaw – tworzenie aplikacji

iOS

Nowa wersja iOS w ciągu 3 tygodni zdobyła już ponad połowę rynku. Po rekordowych doniesieniach z pierwszych dni, entuzjazm użytkowników zaczął spadać i ostatnie 2 tygodnie przyniosły zaledwie kilku procentową różnicę w statystykach. Często słyszy się o wykonywanym downgrade, czyli powrocie do poprzedniej wersji systemu, bo wbrew zapowiedziom Apple na starszych urządzeniach iOS 9 nie działał dobrze.

Niemniej zdobycie 57% w 3 tygodnie, to prawdziwy sukces nowego systemu. Na aktualizację ciągle nie zdobyło się jeszcze 1/3 użytkowników iPhonów i iPadów na świecie, czy w kolejnych miesiącach uda się ich przekonać do zmiany decyzji? Na pewno większą część z nich tak.

W statystykach podziału rynku prezentowanych przez Apple występują dwie najnowsze wersje iOS, a cała reszta kwalifikowana jest jako „wcześniejsze”. Zaglądając do statystyk z września można jednak oszacować, że co najmniej 8% to wierni użytkownicy iOS 7, a przynajmniej 1% cały czas korzysta z co najwyżej szóstej wersji iOS. Gdyby więc wyniki prezentowane były z równą dokładnością, co przez Google, to do 6 wersji Androida powinny być przyrównywane 4 wersje iOS.

ios_październik

We wrześniu iOS 8 było aktywne na 87% urządzeń mobilnych Apple. Przekonamy się, czy iOS 9 uda się poprawić ten wynik i przekonać do siebie niemal cały rynek użytkowników iPhone’ów i iPadów.

Wykres pochodzi z serwisu developer.apple.com

Jeżeli już teraz chcesz się nauczyć programować aplikacje, wykorzystując najnowsze funkcje dostępne w iOS 9, to zobacz koniecznie szkolenie Swift 2.0 – tworzenie aplikacji na iOS 9

Fragmentacja 2015

Chcesz wiedzieć, jak wyglądały wyniki fragmentacji w tym roku? Klikając w nazwy miesięcy szybko trafisz do odpowiednich wpisów.

Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień