Blog Educativo.pl Menu

Link:

Google Play Game Services

w kategoriiAndroid przez Piotr Potulski
Skomentuj

goog3Jedną z nowości z I/O jest prezentacja usługi Google Play Game Services. Jest to połączona z Google Play usługa powstała z myślą o graczach i twórcach gier. Szczerze mówiąc takie funkcjonalności jak osiągnięcia, najlepsze wyniki to żaden przełom. Istnieje co najmniej kilka serwisów o podobnej funkcjonalności. Jednak GPGS wyróżnia się na ich tle kilkoma szczegółami.

Google Play Game Services sign in

Na początek pełna funkcjonalność usługi:

  • Leaderboards
  • Achevements
  • Multiplayer
  • Antipiracy
  • Cloud save

Co w tym takiego szczególnego? No cóż – dla przykładu to:

Zwracam uwagę na brzydką, typową dla iOS grafikę 🙂 Google udostępnia swoją usługę również dla platformy Apple. Jeśli więc wypuścicie grę na obie platformy, to możecie z łatwością synchronizować stan gry pomiędzy urządzeniami należącymi do jednej osoby nie zależnie, czy ma porządny telefon, czy jakiś mały. Zwróćcie jednak uwagę, że nie użyłem złośliwych słów”Wszystkie platformy”, dla przykładu używając rozdawanego właśnie za darmo Unity 3D.

Wszystkich zniesmaczonych hejtem na Apple przepraszam i zapewniam, że jeden akapit jadu zatruwającego jabłko (chyba była taka bajka…) całkowicie mnie zadowala. Nie mniej ilekroć widzę jak Google wypuszcza jakąś usługę dla iOS jestem mocno zdziwiony, chociaż zaczynam dostrzegać w tym szaleństwie metodę. W każdym razie to, o czym piszę jest dostępne również dla deweloperów iOS. Plus z tego jest oczywisty – można zacząć grać na Nexusie, nawet „w toalecie” kontynuować grę na iPhone, a postęp gry, osiągnięcia, save game’y są zapisywane automatycznie.

Ciekawostką, którą ciężko znaleźć u konkurencji jest zapisywanie danych w chmurze. Wiadomo – na takiej usłudze ciężko zarobić, więc za darmo praktycznie nikt jej nie udostępnia (z wyjątkiem pewnego powstającego właśnie serwisu – ale o tym innym razem), Za opłatą też znaleźć taką usługę jest trudno, szczególnie, że tworząc oprogramowanie korzystające z serwerów trzeba niestety uwzględniać piractwo i możliwy wzrost kosztów. Tutaj jest to dostępne za darmo, bez jakichś uciążliwych dodatków denerwujących graczy (proponuję sprawdzić co pokazuje w tej dziedzinie HeyZap…)

Zabezpieczenia antypirackie są mało ciekawe – działają wyłącznie na Androidzie i generalnie wiele się po nich nie należy spodziewać – jak deweloperzy zaczną z nich korzystać, to pojawią się natychmiastowo jakieś uniwersalne cracki.

To co jest wisienką na torcie, to multiplayer. W końcu jest prosta, łatwa i przyjemna metoda tworzenie gier multiplayer na Androida. Bez stawiania własnych „farm” serwerów, dodatkowych kosztów, z minimalnym narzutem na tworzenie samej komunikacji. Dostajemy do ręki dodatkowe, wygodne i rozwiązujące niebanalne problemy narzędzia jak wyszukiwanie graczy, kojarzenie ich ze sobą, czyli masa kodu, którego już nie musimy pisać. Oczywiście działa (jeśli już działa, bo podczas prezentacji się nie udało) to pomiędzy urządzeniami z Androidem i iOS.

W tej chwili pracuję nad dodaniem części powyższych usług do jednej ze swoich gier, więc wkrótce spodziewajcie się większej ilości informacji w tym temacie.

  • Dziękujemy za skomenentowanie, dozwolone znaczniki html to strong, code i href.